Ut på tur, aldri sur...

Karmøymarsjen

Karmøy på langs fra Kopervik til Skudesnes: 21-22 km (det står litt forskjellig de ulike plassene. Det var nydelig vær med sol og passe med vind, myrene var omtrent helt tørre og folka vi traff på var blide som soler . Vi gikk i godt tempo og gikk turen på 4 timer og 25 minutter. Er fornøyd med det. Det tar nok noe lengre tid om vi går med andre, men når det er sagt så var det noen som tok oss igjen... Solbrente, litt myggstikk og veldig fornøyd med turen . Kan anbefales, men er nok noe lang for de minste.

Orkjå, Haugesund (Arka)

Turen opp til Orkjå er knallfin i fint vær, men en må huske på at her er mye myr og en kan bli våt på beina! Turen opp er 2,8 km og så skal en ned igjen også. Kjempefin utsikt! Flott tur for folk i alle aldre, men ikke egnet for folk som har vondt for å gå og slett ikke barnevognvennlig.

Håvåsturen Stemmen-Håvåshytta

I 2014 gikk mammen og gutta Håvåsturen for første gang. Distansen som sto oppgitt på den korte løypa var 7,2km, men det viste seg å være distansen for turen fra Stemmen til Håvåshytta og ikke inkludert tilbaketuren. Gutta var utrolig flinke og klarte å holde humøret oppe, selv om det ble knapt med tid for å rekke tilbake til middag. Dette var kjekt, og krasjer det ikke med aktiviteter neste år, så går vi da også 🙂

Søre Krokvassnuten

Knallfin tur (men så har det vert tørt i været lenge også da...) og super utsikt. Her er en del myrete terreng så det kan fort bli vått på beina. Vi besteg nuten i strålende sol (og isende vind) og turen var akkurat sånn passe søndags-formiddags tur. Ikke egnet for vogn, men ellers er den kjekk for folk i alle aldre🙂

Presten, Haugesund

Turen til Presten rundt Krokavannet er knallfin! Kan absolutt anbefales til barn i alle aldre! Ikke egnet for rullestol og barnevogn, og noe fuktig i perioder...

Løypekart over skiløypene i området rundt Skinnarbu. Det ligger nær Rjukan og byr på mange fine løyper og opplevelser :)

Gaustatoppen, Rjukan

Torsdag 25.07.13 tok vi med oss godt humør, fint vær og besteg Gaustatoppen.

Det er den største steinrøysa vi har gått på noensinne.

Vakker og mektig møtte fjellet oss og vi lot oss målbinde over det flotte synet som møtte oss. Vi tok to timer og tre kvarter opp, og nedturen tok to timer.

Ikke veldig utfordrende løype, men god stigning. Unger helt ned i treårsalderen gikk opp. De som var mindre enn dette ble båret i bæremeis. Det var flott, tydelig og bred sti å gå på. Masse folk som også skulle opp og ned, så det var rene motorveien 🙂

Utsikten fra toppen var enestående. Nesten helt klart vær gjorde at vi så 1/6 av Norge, selv om de ytterste kantene var litt slørete.

Kan anbefales på det varmeste (men aller helst i fint vær...

Gaustatoppen i Rjukan i Telemark: http://ut.no/tur/gaustatoppen-toppen-av-telemark

Søre Åsen, Hersdal, Tysvær

Knallfin tur dette med mange muligheter. Fin vei å gå på, noen stier hist og her, flott utsikt og mange spennende ganle trær å drømme seg bort i. Denne turen passe for hele familien. Mye er tilrettelagt for barnevogner og rullestol og noe er gode gammeldagse stier. Flott utsikt over Tysvær fra utsiktstoppen og en får hele Storavatnet i øyesyn. Nede ved Storavatnet er det lagd leirplass som er flittig brukt og som antakelig er superfin å raste på. På selve gårdstuftene er det satt opp benker med bord. Kan anbefale dette til alle og enhver!

Turen er merket i Tysværs turkart.

Turveg fra Nordheim Skole og til Vormedal

Fin rusletur på flat og fin grusveg.

Starter med Nordheim Skole og ender rett før Vormedal ungdomsskole. Her er fine rasteplasser med bord og benker og fredelig skog langs hele turen. En kan også tusle ned mot travbanen. Det er en liten omvei mot Vormedal, men det er en fin avstikker.

Turen passer for alle: Barnevogner på trilletur, Rullatorer på joggetur, gående, syklende og ellers alle som liker å gå tur.

Dreng i Sveio

Bratt og litt våt tur som starter ved Samfunnshuset i Førde.

En går kjerrevegen innover og ender opp på en sti som fører oppover. Her er det noe bratt og det kan være glatt. Vått er det også, men turen er fin den. Passer ikke for den som trenger en vei å gå på, for her er det kun sti.

På toppen er det utsikt mot nordvest og rett på baksiden av toppen, bundet til et tre er det en postkasse med bok i som en kan skrive navnet sitt i.

Det går fint å ta denne turen med ungene når de har passert femårsalderen, men en må passe på for det er fort gjort å gli.

Ryvarden

Knallfin søndagstur for alle!

Her kan barnevogner trille, rullestoler rulle, unger springe og veien er av flat og fin grus. Passe lang tur som ender opp med Ryvarden fyr. Det blåser omtrent konstant på den ytterste delen av turløypa, men det oppveies av flott natur.

På søndagene selges her vafler med mer, som er godt å nyte både ute og inne. Det er ikke åpent hver søndag, men det er ikke mange søndagene dørene er stengt på fyret.

Ny sti/veg på østsiden av Arbuvannet

I år har det kommet en ny sti/veg på nord-østsiden av Arbuvannet. Det er vel egentlig en grusveg fra broen, langs vannet til båtene og opp til "søpleplassen". Fin liten stubb å gå...

Setra på Arbuvollen

Dette er en passelig fin formiddagstur for hele familien. Alltid masse å hvile blikket på og alltid noe nytt og spennende å se. Denne turen går vi nesten alltid på søndagen når vi er på Arbuvollen. Fra Setra kan vi også gå på sti opp til høyeste toppen på Arbufjellet. Denne biten kan være noe bratt for de minste. Går vi videre forbi Setra og langs vannet ender vi til slutt opp ved Vågslid Høyfjellshotell.

Havrådalen, Haukeli

Dette er turen vi antakelig går aller mest.

På Haukeli, rett over prestegården, går det en kjerrevei innover fjellet. Den er steinete, ofte våt og den går oppover og oppover lenge. Å se utover lanskapet er flott hele veien samtidig som det er mange detaljer rett ved veien som forandrer seg hele tiden. Her er noen strie, store bekker og små stille vann. På høsten ser vi sauene tusle rundt omkring. På toppen av fjellet, både mot Haukeli og mot Havrådalen, er det storslagen utsikt. Her har vi gjerne en liten rast for å spise og se. På vei nedover mot dalen passerer vi et noe vått område: nesten som om veien er en del av bekken. Her bor det rompetroll om våren og søte små frosker om høsten. Enda lenger ned komme vi til en kryssende sti som er markert med skilt, men vi holder oss på vegen. Vi går nedover til vi kommer til et hyttetun som har vert en seter. Der er det en rast og litt lek før vi snur og tusler tilbake. Fantastisk tur!

Sandfloeggi, Hardangervidda vest

Dette er første lange turen vi to voksne gikk alene uten ungene.

Vi la på tur i fjor, med en beskrivelse fra en t-tur. Vi fulgte t-merket løype og hadde retning Hellevassbu. Siden det var yt og dårlig sikt i begynnelsen av turen så vi ikke det høye fjellet vi passerte på veien. Etter hvert skein sola opp, og det bla klarvær. Vi kunne ikke se noen høy topp som var høyere enn alle andre, så vi tenkte på å bare fortsette mot hytta. Hadde det ikke vert for noen sørlandske turgåere som kom fra Hellevassbu hadde vi vel gått helt til hytta. De kunne fortelle at vi hadde passert Sandfloeggi for lenge siden, og at vi måtte gå tilbake. På vei tilbake så vi toppen som raga høyt over landskapet så vi tok drn minst bratte løypa (troddr vi) og klatret opp ura på nordvestsida, for lenger øst var det stupbratt. Vel oppe på toppen tok vi oss en velfortjent rast, ok noen bilder og tuslet ned fjellsiden og fulgte t-løypa (bare vi gikk på andtr siden av fossen, gikk over en sauebro og endte opp mesten helt med bilen. I ettertid har vi fått sjekket kartet og srt at stien går lengs åsryggen. Den aktiske turløypa er langs ryggen av fjellet og den skal vi gå stien langs ryggen på fjellet.

Røvær

Tok båten fra Haugesund til Røvær en lørdag i juni og oppdaget en øy fullt av korte og fine turer. Kanllfin øy å gå tur på og kan anbefales på det varmeste for alle! Her er ikke vanskelige og krevende løyper men plass til alle. Eneste utfordringen: Pass opp for saueskit for sauer er det over alt.

Steder vi er ganske titt

KRINGSJÅ: her går vi om søndagen når vi kommer på det. Det er to løyper. En lang og en kort. Begge løypene passer for alle. Link til Kringsjås venner: http://www.kringsjaa.net/

Djupadalen og Eivindsvannet: Knallfint å gå her! Det er grusveg langs store deler av Eivindsvannet, opp til O-hytta og over til Kattanakk samt opp til Krokavannet så her kan en tilogmed gå med barnevogn eller rullator. Det er også stier her slik at en kan gå rundt hele vannet eller en rundtur om Krokavannet, eller hjerteløypa. Fra Krokavannet kan en gå videre til Steinsfjellet og byheiene.

Vangen: Skeisvannet og området rundt er fint med grusstier, lekeplass, cafè, fugler å mate og om sommeren er her bademuligheter for de som vil. Fint å ta en rundtur når ungene er på turn eller trener fotball.